بالأرقام… حقائق ومعلومات صادمة عن سمكة القرش

العاصفة نيوز: #رانيا_محمد_طاهر

حقائق صادمة عن سمكة القرش  ، وتعتبر هذه المعلومات و الحقائق مفزعة و مؤلمة لأقصى درجة ، أن اغلب الناس يجهلوها.

 

حصلت حادثة لسائحة سويدية في الغردقة السنة الماضية التهمتها سمكة القرش ، و قلت لازم أشير الحلقة عشان الناس تعرف و تفهم ، و كالعادة نسيت و الأيام عدت تاني إلى أن صحيت انهاردة على خبر الراجل الروسي اللي التهمته سمكة القرش في الغردقة ، و قرأت جملة عجيبة جدا و مخيفة في الخبر بتقول “و جاري البحث عن القرش القاتل” !!!!!!!!

بعدها بشوية انصدمت بفيديوهات بشعة بعد ما اصطادوا القرش “القاتل” و الناس واقفين بيضحكوا و هما بيشوطوه برجلهم و بيعذبوه بالخطاف اللي اصطادوه بيه !!!!!!

 

و هنا سوف نوضح لكم معلومات و أرقام و إحصائيات سوف تغير نظرتكم لسمكة القرش  : –

 

١- عدد وفيات البشر من هجمات سمكة القرش تتراوح من ٥ – ١٠ حالات في كل أنحاء العالم سنوياً ، بينما عدد وفيات أسماك القرش على ايد البشر تتراوح من ٢٧٥ ل ٢٨٠ مليون سمكة قرش سنوياً ، بمعدل ١١٤٠٠ في الساعة الواحدة !!!!!

و الرقم  قابل للزيادة لإن كتير من عمليات قتل أسماك القرش بتتم بشكل غير قانوني و بالتالي فيه أعداد غير موثقة !!!!

 

٢- معظم حالات القتل التي تقوم بها أسماك القرش  بتتم بسبب زعانفها الذي تستخدم في نوع شوربة غالي جدا يتقدم في مطاعم “الأثرياء” في شرق آسيا و أمريكا و كندا ، و الصادم هنا مش بس في العدد المهول لكن الكارثة الأكبر في طريقة قتلها ، الصيادين يقطعوا زعانفها و يرموا باقي الجسم في البحر مرة أخرى عشان يوفروا مكان التخزين ، و الزعانف بالنسبة لسمك القرش هي اللي تمكنه انه يرتفع و يعوم و من غيرها بينزل و يثبت في القاع لحد ما يموت من الجوع أو ينزف لحد الموت أو تاكله أسماك تانية و هو حي !!!!!!!!!

٣- فيه ١٠٠ نوع من القروش مهددين بالانقراض بسبب الإنسان ، لإن معدل قتل البشر لاسماك القرش أكبر بكتير من معدل تكاثرهم !!!!!!!!!

 

٤- أكبر عدد وفيات من البشر تم تسجيله بسبب أسماك القرش كان ١٢ شخص في السنة ، و هو معدل قتل البشر ليهم في ٤ ثواني !!!!!!

 

٥- في سنة ٢٠١٨ كان عدد قتلى الانسان بسبب الانسان نفسه كان ٤٣٧ ألف حالة ، و في نفس السنة كان عدد قتلى الانسان بسبب القروش ٦ فقط !!!!

 

٦- يحقق الانسان مكاسب تقدر بأكتر من ٣٢٠ مليون دولار سنوياً من سياحة أسماك القرش ، و الذي فيها ينزل السياح بمنتهى السماجة في أقفاص عشان يتفرجوا على القروش و يتصوروا معاهم ، و طبعا هذا يزعج أسماك القرش و لما يهجموا يقولوا عليهم متوحشين !!!!!!

 

للأسف احنا كبرنا و تربينا على أفلام زي “JAWS” و “DEEP BLUE SEA” و اللي خلتنا نشيطن المخلوقات هذه و نبرر أي وحشية ترتكب في حقهم رغم اننا احنا الذي بنقتحم بيئتهم الطبيعية و احنا اللي نتطفل عليهم عشان ونتسلا أو عشان نقتلهم و نحقق مكاسب مادية !!!!!!

 

حقيقي الإنسان هو أبشع و أخطر كائن ربنا خلقه على الأرض !!!!!!

 

#رانيامحمدطاهر

بالأرقام... حقائق ومعلومات صادمة عن سمكة القرش

بالأرقام... حقائق ومعلومات صادمة عن سمكة القرش

زر الذهاب إلى الأعلى